шофиране под влияние на наркотици

Тестване преди да се е случи инцидент

Превенцията е ключът

197 – това е броят на хората, осъждани всеки ден от служителите на закона във Франция за шофиране под влияние на наркотици през 2018 год. Основен елемент на френската програма за проверка за наркотици е DrugWipe® 5 S, непоколебима отдаденост към задачата и солидно обучение на пътните полицаи.

Статистическите данни, публикувани от няколко изследователски органа[1], показват колко разпространен е рискът от шофиране под влиянието на наркотици. Във Франция, например, около 5 млн. души пушат канабис редовно, от тях 900 000 ежедневно[2].  Според Националната агенция за пътна безопасност (ONISR) броят на хвананите водачи, шофиращи под влияние на наркотици през 2018 г., е нараснал с 28% спрямо предходната 2017 г., в абсолютни цифри: от 56 000  през 2017 г.  до 72 000 през 2018 г.

Рисковете от шофиране под влияние на наркотици масово са подценявани. Статистиката показва, че шофиране под влияние на наркотици се случва по всяко време на деня и през всеки ден от седмицата. Последиците от това са пътни и трудови злополуки, които могат да бъдат предотвратени.

Последните резултати от Международната инициатива за електронно проучване на участниците в пътното движение (ESRA)[3] показват, че много малко потребители на наркотици очакват да се сблъскат с тестване за наркотици на пътя. Като директен резултат от това задръжките им да управляват кола под влияние на наркотици са силно снижени. Това е моментът, в който се пресичат исканията на отговорните институции по доклада на ESRA и на лицата, които са пострадали по вина на дрогирани шофьори. Те искат повече проверки, повече обучение, повече превенция и повече ангажираност.

Всичко това е организирано от асоциацията Chris-Elo (виж допълнителната информация), която стои като доказателство какво може да бъде постигнато чрез засилени проверки за наркотици.

Асоциацията е провела 261 тествания за наркотици през 2018 год. От тях 173 са дали положителен резултат с DrugWipe®, като 98,8% от тях са потвърдени с лабораторен GS-MS анализ. С други думи, 171 дрогирани шофьори са извадени от пътя за дълго време. В резултат на това са предотвратени произшествия и са предпазени невинни жертви. Най-честия засичан наркотик, със 167 случая, е THC (канабис), а при 20 от хванатите шофьори са засечени едновременно повече от един наркотик.

За асоциацията акцентът винаги е бил върху обучението, а не върху наказанието. Chris-Elo предлага превантивни тренировъчни курсове, които помагат за реабилитиране на дрогирани шофьори.

Значителният брой положителни тестове, регистрирани от асоциацията, показва колко впечатляващи резултати могат да бъдат постигнати, когато се използва правилното оборудване. Асоциацията Chris-Elo използва DrugWipe® за тестване на наркотици на пътя от 2012 г. Скоростта и надеждността на този слюнчен полеви наркотест гарантират по-голямата ефективност при проверките. С DrugWipe® скринингът може да се извърши навсякъде и по всяко време само с няколко прости стъпки.

Кратко допълнение

шофиране под влияние на наркотициChris-Elo – асоциация срещу насилието по пътищата

През 2003 г. млад мъж и неговата приятелка загиват в пътен инцидент във Франция. Инцидентът е предизвикан от шофьор, който впоследствие дава положителен тест за наркотици. Родителите на младежа основават асоциацията Chris-Elo в памет на загиналите (www.chris-elo.com). Така започва кампания срещу шофиране под влияние на наркотици, която сега има значителни резултати.

Бащата на загиналия мъж, Жан-Пиер Деро, става признат експерт по скрининг за наркотици на пътя, а френската полиция редовно го кани за обучения и понякога дори да присъства на пътните проверки, за да окаже подкрепа. Този успех показва, че всяко усилие има значение. Използването на най-новите тестове по слюнка също подобрява ефективността на по-малките инициативи и програми.

Нулева толерантност за шофиране под влияние на наркотици

Френското законодателство показва подход на нулева толерантност към шофиране под въздействието на наркотици. Нарушителите са заплашени от много сериозни санкции. Обикновените шофьори могат да очакват наказателно преследване, спиране на автомобила и дълготрайно отнемане на шофьорската книжка и глоба в размер на 4 500 евро (Френски наказателен кодекс, чл. R235). А пилоти, шофьори на автобуси и железопътни машинисти рискуват наказание до 75 000 евро и затвор (Френски кодекс за обществено здраве, чл.3421).

По всяко време и място всеки френски полицай може да използва слюнчен полеви наркотест, за да провери дали водачът е употребил наркотици. Съдействието за това на водачите е задължително, т.е. те не могат да откажат да бъдат тествани. Ако скрининговият тест е положителен, тогава се провежда втори слюнчен тест или, ако е необходимо, кръвен тест. Резултатът от този втори тест служи като доказателство. Всеки път, когато злополуката включва телесна повреда, задължително се прави кръвен анализ за откриване на наркотици и алкохол.

шофиране под влияние на наркотици

 

[1]ESRA; CNSR France; Европейски доклад за наркотиците; ONISR

[2]OFDT: Наркотици, Основни данни – 8-мо издание, юни 2019

[3]ESRA2 Тематичен доклад №5, Шофиране под влиянието на алкохол и наркотици

Подобни публикации

Please add some widgets here!