НЕ КАРАЙ С АЛКОХОЛ НАД ЛИМИТА ОТ 0.5 ПРОМИЛА
ПРИ АЛКОХОЛ НАД 1.2 ПРОМИЛА - ОСТАВАШ БЕЗ КОЛА!
АКО КАРАШ С ДРОГА - ОСТАВАШ БЕЗ КОЛА!
БЕЗПЛАТНА ДОСТАВКА ПРИ ПОРЪЧКИ НАД 99 ЛВ.

Носи ли персоналът на заведенията отговорност, ако не предложи дрегер?

Носи ли персоналът на заведенията отговорност, ако не предложи дрегер?

Нека разгледаме следния сценарий: група приятели отива в бар, за да отпразнуват рожден ден. Всички те са в добро настроение, наслаждават се на вечерта, говорят си, смеят се и, като при всеки весел повод, пият доста алкохол. На края на купона си тръгват, доволни от вечерта, а един от тях сяда зад волана. Следва неприятна картина – поради употребата на алкохол, вниманието на шофьора е ниско, преценката му е лоша и се стига до катастрофа. Така животът на всички пътници е в опасност, застрашени са и отсрещните автомобили, в опасната зона попадат дори случайни пешеходци.

Както знаем, ако полицията хване водач на автомобилно превозно средство в нетрезво състояние, веднага ще последват строги санкции. Но до това пиянство се е стигнало след употребата на алкохол – в случая в нощен бар, далеч от дома на всички празнуващи. Какво следва се каже за отговорността, която носят всички служители, обслужили дадената компания? Те носят ли някаква отговорност? Все въпроси, които вероятно всеки в положението на служителите на заведение или попаднали в ситуацията на шофьора, си задава.

От Аlcotester.BG ще се опитаме да дадем възможни отговори.

Носи ли барманът или сервитьорът отговорност за това, че дадено лице е употребило алкохол, след това е седнало зад волана и е последвала катастрофа?

Желателно е в такива ситуации на пиещия алкохол човек да му бъде предложено да даде проба с дрегер. Но по българското законодателство няма случай, в който служители на заведение да бъдат подведени под отговорност за това, че не са преценили дали дадено лице е прекалило с пиенето и това би довело до евентуален инцидент.

Експертите препоръчват всеки бар, дискотека, ресторант и т.н. да бъде оборудван с дрегер. Съществуват клубни алкотестери, които трябва да са неизменна част от оборудването на всяко заведение, в което се предлага алкохол. Устройствата са стационарни и се числят към специалните професионални дрегери. Позиционират се на места с висока посещаемост (отвън са добре защитени с метален корпус) и дават ясни индикации на клиентите на заведението колко са пили и дали обективно са в състояние да шофират.

Подходящ такъв дрегер е Dingo K-4500. С него посетителите имат възможността самостоятелно да проверяват нивото си на алкохолно опиянение и да преценяват дали поетия алкохол е в норма. Дрегер Dingo K-4000 също е един от предпочитаните избори на собствениците на заведения, в които се сервира алкохол.

Как е по света?

В САЩ съществува практика барманите и служителите да носят отговорност в случай, на ”надсервиране”. Надсервиране ще рече, когато барманът вижда, че клиентът е пиян и все пак изпълнява поръчката му за още алкохол.

В Оклахома има случай, в който двама бармани са глобени и санкционирани за сервиране на алкохол на видимо пиян човек. Мъжът посетил дадения бар, изпил 9 големи бърбъна, след което си тръгнал, без барманите да го спрат, да му предложат помощ или да извикат компетентни органи. Мъжът така и не се прибрал вкъщи, а загинал същата вечер в пътен инцидент. Снетите проби за алкохол от съдебните медици, показали наличието на 3 промила, което по американските закони е почти 4 пъти над законовата граница.

Барман от Монтана пък бил пратен в затвора заради това, че първо надсервирал на клиент (над 10 питиета на същия клиент), а след това го е оставил да се прибира сам в очевидно нетрезво състояние. без да предложи тест с дрегер. След като си тръгнал от заведението, мъжът катастрофирал и починал на място. Барманът бил осъден на четири месеца затвор, общественополезен труд и глоби.

В Тексас полицаи под прикритие пък арестували барман, който продължавал да надсервира алкохол на видимо нетрезвен клиент, вместо да му предложи тест с дрегер.

За да предотвратят подобни инциденти, американските власти инвестират в образователни програми за собствениците на заведения и техния персонал. Целта на тези програми е да запознаят персонала и собственика каква е правната им отговорност, както и да не предлагат допълнително алкохол на видимо нетрезви клиенти.

Предлаганите добри практики помагат за предотвратяването на неприятни развои на събитията, свързани с прекомерната употреба на алкохол. Силно препоръчително е всяко обществено заведение да бъде оборудвано с подходящ дрегер, за да могат посетителите да разбират кога са прекалили с пиенето и дали са в адекватно състояние да шофират.