НЕ КАРАЙ С АЛКОХОЛ НАД ЛИМИТА ОТ 0.5 ПРОМИЛА
ПРИ АЛКОХОЛ НАД 1.2 ПРОМИЛА - ОСТАВАШ БЕЗ КОЛА!
АКО КАРАШ С ДРОГА - ОСТАВАШ БЕЗ КОЛА!
БЕЗПЛАТНА ДОСТАВКА ПРИ ПОРЪЧКИ НАД 99 ЛВ.

Алкохолът и младите шофьори

Алкохолът и младите шофьори

Колко голям проблем са младите шофьори, седнали зад волана след като са си пийнали?

Отговорът на този въпрос е сложен. Има някои много тревожни статистики, но съществуват и някои окуражаващи твърдения, които подкрепят схващането, че младите хора се отличават с по-добра кондиция и внимават повече от шофьорите с по-голям стаж зад волана.

Нека онагледим:

Според канадско изследване проведено от CDC, младите хора на възраст между 15 – 24 съставляват около 14% от населението, но предизвикват 28% – 30% от произшествията с моторни превозни средства. Вярно е, че изследването показва всички инциденти с автомобили/мотори, а не само такива свързани с нетрезво управление, но това доказва, че сумарно на тази възрастова група се падат два пъти повече авто наранявания, отколкото на останалите възрастови групи.

Тийнейджърите по света са отговорни за около 2,4 милиона случаи на шофиране след употреба на алкохол всеки месец, сочи още международното канадското проучване от  2011 г. Докладът казва още, че 85% от студентите, които са допуснати да седнат зад волана в нетрезво състояние са предизвикали лека или тежка катастрофа.  Най-страшната истината е, че при тийнейджърите има 17 пъти по-голяма вероятност да издъхнат по време на произшествието, когато става дума за шофиране в нетрезво състояние.

Въпреки тревожните данни, експертите смятат, че нещата вървят в по-добра посока:

10,3% от тийнейджърите съобщават за това, че са пили и после са шофирали през 2011 г., в сравнение 22,3% през 1991 г. Това е спад, който е положителен, през последните 20 години, уточняват канадските учени. Няма съмнение, че това намаление е спасило живота на хиляди души.

Има и някои неща, които могат да се правят, за да бъде минимизиран още риска.

  • Носете колани – През 2010 г., 56% от водачите на възраст 15 – 20, който са загинали след шофиране в нетрезво състояние, не са били на предпазен колан. Много животи могат да бъдат спасени, ако всички водачи и возещи се, без значение възрастта им, в превозното средство носят предпазни колани.
  • Часа – През 2010 г. половината от смъртните случаи от автомобилни катастрофи са настъпили между 15 ч. и полунощ и 55% са станали в петък, събота или неделя. Особено важи за хората между 16 – 26 години.
  • Ограничение при шофирането – в много държави шофирането от млади хора е придружено с определени забрани – примерно определен брой хора, които могат да се возят, вечерен час, шофирането с шофьор със стаж, до натрупването на опит на младежа. Всичко това са едни добри практики с цел да бъдат ограничени катастрофите и фаталните изходи от тях.

Съвет към родителите на младите шофьори е да има повече общуване и да се говори откровено за рисковете, които един млад човек е склонен да поеме когато е пил. Нека знаят, че те не трябва да пият само защото всички останали го правят, особено, когато те ще карат колата. Освен техния живот застрашен и този на придружителите и лица, които случайно могат да попаднат на пътя.

Добра практика е младият шофьор да има у себе си дрегер, било то и тест-лентички, за да бъде сигурен дали, ако е пил 1 бира да речем, може да потегли без да е в нарушение на закона и най-вече дали не застрашава животи. Известно е, че младите хора имат по-бързо усвояване на алкохола и ако за един 40-годишен човек 1 бира е прага, то за по-малкият 2 бири могат да дадат на тест с дрегер стойност, която допуска качването зад волана. И все пак алкохолът е коварна течност, която може да покачи стойността, показана на дрегер устройството до час след като е била уж в стойности. Най-добре ще бъде да не се пие, щом ще се шофира.

И все пак ако има случай, в който няма как да се избегне употребата на алкохол, то тест с дрегер е необходим. Най-хубавото пробата да се вземе не от КАТ-аджиите, а да се направи тогава, когато няма да е късно. За пример: добрите заведения и нощни клубове трябва да имат професионални дрегер устройства. Това е от изключителна важност за превенцията на катастрофи и неприятни срещи със закона.  Пример за подобен дрегер, които много често се поставя в барове са т.нар. клубни дрегер устройства, които спадат към професионалните. Такъв е Dingo К-4500 – монетен дрегер предназначен за употреба в развлекателни заведения – барове, ресторанти, нощни клубове и др.

Използвайки го посетителите имат възможността самостоятелно да проверяват нивото си на алкохолно опиянение и да преценяват дали поетия алкохол е в норма.