НЕ КАРАЙ С АЛКОХОЛ НАД ЛИМИТА ОТ 0.5 ПРОМИЛА
ПРИ АЛКОХОЛ НАД 1.2 ПРОМИЛА - ОСТАВАШ БЕЗ КОЛА!
АКО КАРАШ С ДРОГА - ОСТАВАШ БЕЗ КОЛА!
БЕЗПЛАТНА ДОСТАВКА ПРИ ПОРЪЧКИ НАД 99 ЛВ. ДО ОФИС / АВТОМАТ

Младите шофьори: нека ЕС въведе нулева толерантност към шофиране под влияние на алкохол, както и стъпкова шофьорска книжка

Младите шофьори: нека ЕС въведе нулева толерантност към шофиране под влияние на алкохол, както и стъпкова шофьорска книжка

Брюксел – Европейският съвет за пътна безопасност (ETSC) призовава Европейския съюз да подобри безопасността за младите шофьори чрез , освен останалите мерки, и промени в свидетелството за управление на МПС, след като новите данни сочат, че младите шофьори на възраст 15 до 30 години вече съставляват една четвърт от смъртните случаи в ПТП.

В доклад на ETSC се посочва, че през 2019 година 5182 младежи са загинали при ПТП в 25 държави от ЕС, за които се водят данни. Смърт при ПТП сред младежи във възрастовия диапазон 15-30 години представляват една пета от всички смъртни случаи в тази възрастова група.

Около 40% от смъртните случаи на пътя в ЕС са следствие от сблъсък, в който участва поне един млад шофьор на автомобил или двуколесно превозно средство.

Тези общи числа прикриват огромно неравенство в половата структура. В доклада се посочва, че мъжете представляват 81% от всички смъртни случаи по пътищата сред младежите на възраст 15-30 години. Големи разлики в нивата на смъртност при мъжете и жените се наблюдават дори ако се вземе предвид, че повечето шофьори са мъже.

Авторите посочват, че докато младежите сами по себе си са високорискова група, повечето от тях не шофират умишлено небезопасно. Рисковете, свързани с младите шофьори и мотоциклетисти, произтичат от неопитност, незрялост и начин на живот, свързани с възрастта и пола. Данните показват, че колкото по-млад човек започне неограничено самостоятелно шофиране, толкова по-вероятно е да претърпи фатален сблъсък, особено ако е под 18 години.

Системите за стъпкова шофьорска книжка са оценени от редица проучвания, които показват намаляване на сблъсъците. Такива системи поставят допълнителни ограничения на по-младите шофьори през първите години на шофиране, като позволяват придобиване на опит и същевременно намаляват опредени високорискови ситуации.

Младежите, особено мъжете, са свръхпредставени и при фатални пътни инциденти, свързани с шофиране под влияние на алкохол и наркотици. Прилагането и затягането на законовите ограничения за концентрация на алкохол в кръвния поток и подобрената помощ за тези, които живеят с идентифицирани проблеми с алкохол и наркотици, могат да помогнат за предотвратяването на тези смъртни случаи.

Към октомври 2021 Европейската комисия преразглежда правилата за издаване на шофьорски книжки, като се очаква актуализирано правно предложение в рамките на 18 месеца. ETSC призовава ЕК да препоръча ограничение за шофиране в нетрезво състояние, определено на нула (към момента 0,20 г/л (промил) концентрация на алкохол в кръвния поток) – мярка, която е особено важна за по-младите шофьори. Що се отнася до шофирането с наркотици, ETSC също биха искали да видят общоевропейска граница на нулева толерантност към незаконните психоактивни вещества.

 

Пълният доклад може да бъде изтеглен на https://etsc.eu/reducing-road-deaths-among-young-people-pin-flash-41/

Young drivers call for EU to mandate zero-tolerance alcohol and drug limits and graduated driving licences 1