„Музиката е най-силният наркотик от всички“
(Стивън Тайлър – вокалист на Aerosmith)
Това е едно и също за всички. Чувате любимата си музика и се изпълвате с чувство на щастие. Това се дължи на невротрансмитера допамин (често наричан „хормонът на щастието“). Допаминът се произвежда, когато хората се наслаждават на музика или наркотици. И двете могат да предизвикат творчески пориви у музикалните артисти и да въведат слушателите в състояние, подобно на транс. Различните наркотици се свързват с различни музикални стилове. В миналото вземането наркотиците понякога е било гледано, като нормално, а друг път – осъждано. Но дали хипитата от 60-те години са отговорни за въвеждането на наркотиците в музикалната сцена и дали те наистина са били най-големите им потребители?

Берлиоз – първото хипи на класическата музика?
През XIX век различни артисти са консумирали опиум за развлечение – включително композиторът Хектор Берлиоз. Неговата „Фантастична симфония“ разказва за сърдечната болка на главния герой, който, вярвайки че любовта му е несподелена, прибягва до опиум и потъва в дълбок сън, изпълнен с диви видения – включително марш към собствената му екзекуция. През 1969 г. Ленард Бърнстейн нарича това произведение първата психеделична симфония в историята, първото музикално описание на състояние на опиянение, предизвикано от наркотици – написано през 1830 г., или 130 години преди The Beatles. Това е ясно показва как музиката и наркотиците вървят ръка за ръка от доста дълго време!
Хипи вайб и сурови реалности
До средата на 60-те години наркотиците обикновено се споменават бегло и не особено почтено само в джаз и блус жанровете. С появата на The Beatles и The Rolling Stones обаче влиянието на наркотиците върху музикалния свят бързо става неоспоримо. LSD по-специално прозира в много текстове като разширяващ съзнанието „чудодеен“ наркотик. Един от незабравимите върхове на хипи ерата е легендарният фестивал Woodstock през 1969 г., на който песента „White Rabbit“ на Jefferson Airplane се превръща в химн на любовта, мира и LSD.
The Rolling Stones обаче избират различен подход. В песента си „Mother’s Little Helper“ те отправят остра критика към начина, по който валумът е бил тайно използван от много жени, за да им помогне да бъдат „перфектната домакиня“. По това време, психотропните лекарства вече са били предписвани като бързо и сигурно решение на проблеми с психичното здраве. Дори и днес изразът „mother’s little helper“ се използва като синоним на всякакъв вид транквилизатор.
От разширяване на съзнанието към самоунищожение
През 70-те години хероинът и кокаинът излизат на преден план – особено в рок и пънк сцените. С тях идва и самоунищожителната употреба на наркотици. Песента „Heroin“ на Лу Рийд ярко пресъздава бягството от реалността, което бързо се превръща в зависимост и живот, погълнат от мисълта как да се постави следващата доза във вените.
Рап музиката в хип-хоп културата
През 70-те години и бедните квартали на Ню Йорк са били залети от хероин. Именно от тази среда се ражда рапът. Този жанр, заедно с други елементи като брейкденс, е в основата на хип-хоп културата, която днес е най-доминиращата младежка култура в света. В началото рапът е бил отчаян, но мирен вик за помощ срещу социалната несправедливост и уличното насилие. С течение на времето сцената се разраства и се развиват поджанрове, които и до днес дават поглед върху употребата на наркотици от различни перспективи.
Марихуаната е силно застъпена в много песни и консумацията ѝ често се представя като естествен избор на начин на живот. Например Snoop Dogg изпява следните редове със своя характерен лежерен стил в „Young, Wild and Free“:
„So what we smoke weed? We’re just having fun; we don’t care who sees …“
Производството и продажбата на наркотици е втората най-популярна тема, както в „Feeling Myself“ на Nicki Minaj:
„Cookin’ up the base, lookin’ like a kilo“.
Много песни споменават и други добре познати наркотици като кокаин, крек и MDMA.
Дивият XXI век
По днешните стандарти хипитата изглеждат почти примерни – съвременните музикални артисти обикновено преминават директно към същността! Едно американско проучване установява, че текстовете на песни през XXI век съдържат пет пъти повече препратки към наркотици в сравнение с миналото. Заключенията са базирани на „Top 40“ музикалните класации от 1960 г. насам.
Музикалните фестивали – предизвикателство и възможност
Докато музикалните фестивали представляват сериозно предизвикателство за обществената сигурност, те също така предлагат ценна информация за актуалната наркотична среда. Например австралийско проучване показва, че MDMA е най-често откриваното вещество при смъртни случаи, свързани с наркотици на фестивали между 2000 и 2019 г.
През 2022 г. Ирландия стартира пилотен проект, наречен „Safer Nightlife“ – иновативна стъпка, насочена към по-ефективно управление на непрекъснато променящите се рискове, свързани с продажбата на нелегални наркотици. Различни институции работят в тясно сътрудничество, за да се осигури ранно откриване на нови тенденции и система за ранно предупреждение за възникващи рискове. Проектът се оказва успешен още в годината на старта си, когато по време на най-големия годишен музикален фестивал в Ирландия – „The Electric Picnic“ – е събрано голямо количество данни за наркотиците в обращение.
Благодарение на бърза информационна кампания посетителите на фестивала са били своевременно предупредени за особено силни MDMA таблетки. Освен това са идентифицирани три вещества, които до този момент никога не са били засичани в Ирландия: 3-CMC, 5-MAPB и 4-HO-MiPT.
Източник: Securetec
Снимка: ©: freelanceartist – stock.adobe.com