НЕ КАРАЙ С АЛКОХОЛ НАД ЛИМИТА ОТ 0.5 ПРОМИЛА
ПРИ АЛКОХОЛ НАД 1.2 ПРОМИЛА - ОСТАВАШ БЕЗ КОЛА!
АКО КАРАШ С ДРОГА - ОСТАВАШ БЕЗ КОЛА!
БЕЗПЛАТНА ДОСТАВКА ПРИ ПОРЪЧКИ НАД 99 ЛВ.

Пътен трафик: надежден скрининг за наркотици

Пътен трафик: надежден скрининг за наркотици

Работи последователно и целенасочено.

Повечето пътнотранспортни произшествия са причинени от хора, които не спазват правилата. В повечето случаи това е заради шофиране с превишена скорост, отнемане на предимството или под въздействието на алкохол и/или наркотични вещества.

Многобройни научни изследвания показват, че контрола и наказанията действат възпитателно. Достатъчно е да има постоянно наблюдение на трафика от полицията и местните власти.

След като беше разгласено, че един от пунктовете за проверки е премахнат и там вече няма полиция, нарушенията за превишена скорост скочиха с 13%.

Това не се случи навсякъде, където проверките са спрени, но няколко проучвания показват, че за да се възпитат  шофьорите на правилата са необходими по-малко от 18 месеца, ако проверките са постоянни.

Германците искат повече контрол на движението по пьтищата: това показа проучване за контрола на движението, проведено от веригата бензиностанции

НЕМ през февруари 2022 г., включващо 2383 участници на възраст 18 и повече години.

Източник: Deutsche Tamoil GmbH, Хамбург |

Последно проучване от Австралия

През декември 2021 г. беше публикувано австралийско проучване, което разглежда тестове за наркотици като средство за намаляване на нарушенията по пътищата.

Изводите бяха следните:

  • Рискът да бъдете хванати не е достатъчно висок и поради тази причина не беше наблюдавана голяма промяна в поведението на шофьорите.
  • За да има ефект проверките трябва да се правят редовно. За да има промяна в поведението на шофьорите е необходимо поне веднъж годишно те да са свидетели на такава проверка. Дори и само като свидетел на такава проверка шофьора се замисля дали да употребява незаконни наркотични вещества.

 

Бяха направени следните заключения:

  • Трябва да се правят повече тестове, за да има промяна в поведението на шофьорите.
  • Пунктовете за тестване за наркотици трябва да бъдат възможно най-видими, например по натоварени пътища. Това има допълнителен възпиращ ефект.

Тези изводи потвърждават по-стари проучвания, които дадоха същите резултати.

Ефективността на проверките за движението по пътищата зависи от множество индивидуални фактори и тяхната комбинация. Експертите обаче са единодушни, че вероятността да бъдеш заловен е един от основните решаващи фактори. Друг важем фактур е и заплахата от глоба, която се счита за силен възпитателен фактор. Метапроучване, проведено през 2016 г. показва 15% спад на всички престъпления след увеличаване на глобите от 50% до 100%, а след увеличаване на глобите с по-малко от 50%, нямаше никакъв ефект. Увеличаването на глобата намали броя на фаталните инциденти с до 12%. Заплахата или възможността от загуба на шофьорска книжка намали броя на произшествията със 17%, а броя на нарушенията с 20%. Най-голямото намаление беше видяно, когато загубата на шофьорска книжка е комбинирана с мерки като програми за рехабилитация или конфискация на превозните средства. 

Бързото налагане на глобите също има положителен ефект по отношение на спазването на правилата. Независимо дали по отношение на скоростта или правила като носенето на предпазен колан или шофиране под влиянието на алкохол и наркотици, последователните и редовни и проверки водят до по-добро спазване на разпоредбите.

Различни проучвания показват, че мнозинството от участниците в движението дори са напълно “ЗА“ тях.

Нивото и надежността на уредите, с които работят контролните органи също е от голямо значение за хората.

THINK! – кампания на британското правителство срещу шофирането под въздействието на наркотици.

Британското правителство провежда изключително успешни кампании за пътна безопасност повече от 75 години. С бюджет от 2 милиона паунда кампанията срещу шофирането под въздействието на наркотици беше една от най-мащабните. Основната целева група са млади мъже и жени на възраст между 17 и 34 години. За да достигне до младите, кампанията се разпространи и в социалната медия. Имаше 7 милиона гледания в YouTube на филма „Параноя” и 18 радио реклами достигнаха 61% от целевата аудитория. 600 плаката бяха разлепени и в кръчмарски и клубни тоалетни.

Резултатът: 52% от целеватааудитория е видяла изображение на кампания поне веднъж. Следователно предупредителните сьобщения достигнаха до над средния брой участници в движението.